dimarts, 24 de gener del 2012

PISSARRA DE GUIX O PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA (PDI)? AVANÇA’T!

<<La clau del futur està en innovar i ser curiós>>





La pissarra digital interactiva és un sistema tecnològic de diferents dimensions integrat per un ordinador generalment connectat a Internet, un videoprojector que serveix per projectar sobre una pissarra blanca continguts digitals per visualitzar en grup, i un dispositiu controlador, com ara un punter (fix o mòbil), que funciona com a ratolí i llapis sobre ella. Es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció. Es converteix en una gran eina en l'àmbit de l’ensenyança.

Gràcies a que la PDI és una gran superfície sobre la qual podem presentar nombrosos continguts i mitjans de forma simultània, dinàmica i controlada, produeix en els alumnes i als professors, una important sensació d'autoconfiança. La utilització d’aquest tipus de pissarres:
  • Fomenta que els alumnes siguin partícips del seu propi aprenentatge, aquestes creen expectació, motiven, afavoreixen la relació professor-mestre, alumne-alumne, etc.
  • Faciliten l’adquisició i retenció de continguts donat que: la seva integració no suposa un canvi brusc en la forma d'impartir classes, ja que les PDI són senzilles d'utilitzar, i per tant estan integrades a l'aula.
  • S'adapta a totes les situacions i nivells dels alumnes, especialment aquells amb necessitats educatives especials.
  • Permet a l'estudiant concentrar-se en el moment de l'aprenentatge, en comptes de preocupar-se per prendre apunts.
  • Redueix les ocasions en que els alumnes es puguin sentir perduts, ja que tot el necessari està present a la pissarra, i és possible tornar enrere per recapitular.
  • Les notes, esquemes, explicacions poden ser impreses o enviades als alumnes.

L'entusiasme i motivació de l'alumne provoca una sensació molt positiva en el professor alhora d'adaptar el material, ampliar-ho, millorar-ho, etc. Dóna a l'aula una espontaneïtat i flexibilitat que motiva tant al professor com en els alumnes. El caràcter multimèdia de les PDI, afavoreix l'explicació al llenguatge i el tipus de comunicació (televisió, xarxes socials, videojocs, telèfons mòbils, etc.). La utilització de les eines d'escriptura i edició, així com les imatges, els vídeos i animacions, faciliten la comprensió d'idees complexes i abstractes. Gràcies a la seva rapidesa, accelera el desenvolupament de les classes i augmenta l'afectivitat de les explicacions. La PDi serveix de pont d'unió d'adaptació, reutilització i millora. Suposa un estalvi important de temps del professor, ja que, gràcies a la possibilitat de gravar el que fem a la PDI, podem reutilitzar totes les nostres explicacions i activitats. Això motiva al professor a desenvolupar les seves pròpies habilitats organitzatives i de revisió.

La PDI està composta per:

  • El videoprojector s'ha de col·locar a una distància correcte per tal de que abasti tota la pissarra i que es vegi la imatge lluminosa de gran dimensió, és a dir, que és l'instrument que proporciona la imatge a la pantalla.
  • L'ordinador (portàtil o amb torre) ha de tenir incorporat el software, perquè sinó el sistema operatiu no funcionarà correctament. La seva funció és reproduir tota la informació emmagatzemada al disc dur.
  • El mitjà de connexió és allò que connecta o comunica la pissarra amb l'ordinador, pot ser: un cable, un usb, etc.
  •  La pantalla digital interactiva és l'instrument on es projecta la imatge i s'utilitza el dit per dominar-la.
  • El software ve proporcionat pel distribuïdor i permet gestionar la pantalla, capturar imatges, etc.
  • El dispositiu de control de punter ens permet projectar un format adequat per la visualització col·lectiva en una superfície interactiva de continguts digitals.
Com tota eina servicial, aquesta també ens aporta uns avantatges i uns inconvenients que es veuran reflectits en el procés d’aprenentatge de l’alumne i també a la forma d’ensenyar del mestre:

  • La PDI dins l’aula augmenta la participació de l’alumnat.
  • Els alumnes estan més motivats i alhora fa que estiguin més atents.
  • Ens facilita la possibilitat de fer exercicis en els quals els alumnes poden interactuar i seguidament corregir-los de manera col·lectiva.
  • Les classes solen ser més dinàmiques.
  • Es poden realitzar videoconferències amb altres centres, tot això i moltes coses més.
No s’han de deixar de banda els inconvenients, així doncs, en podrem fer una bona valoració del seu ús:

  • És necessària la connexió a Internet.
  • Elevat cos quan al manteniment.
  • Canvi total pel que fa a la metodologia, els mestres han de posar voluntat.

EL PROGRÉS EL GARANTEIXES TU, CAL SER UN BON REFERENT PELS NOSTRES ALUMNES!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada