dimecres, 25 de gener del 2012

JCLIC; A QUÈ ESPERES? ESTÀ A L’ABAST DE TOTHOM!

<<El llenguatge i la creativitat no poden ser empresonats>>

El JClic és la nova versió del programari lliure educatiu Clic, creat per Francesc Busquets i distribuït sota la llicència GPL. El JClic està programat en Java i permet crear i executar activitats educatives, així com paquets que permeten relacionar-les entre sí.

El JClic està format per tres mòduls:

JClic: És el programa principal que permet executar els paquets d'activitats o les activitats independents creades amb el JClic author. A més, permet convertir paquets d'activitats en format del Clic 3.0 al nou format.

JClic Author: Aquest programa serveix per crear les activitats. Disposa d'una interfície intuïtiva i fàcil d'utilitzar que proporciona tots els recursos necessaris per la creació de les activitats.


JClic Reports: Registra els informes dels usuaris que executen les activitats amb el JClic de manera local o per xarxa. Aquest mòdul és especialment útil si es tracta d'un centre educatiu on hi ha molts alumnes que realitzen les activitats.

Amb el JClic, es poden crear, entre altres, activitats dels tipus següents:

Activitats d'Associació complexa: En aquest tipus d'activitat es presenten també dos conjunts d'informació, però aquests poden tenir un nombre diferent d'elements i entre ells es poden donar diversos tipus de relació: un a un, diversos a un, elements sense assignar...

 Activitats d'Associació simple: Es presenten dos conjunts d'informació que tenen el mateix nombre d'elements. A cada element del conjunt origen correspon un i només un element del conjunt imatge.

 Jocs de memòria: Cada una de les peces que formen l'objecte apareix amagat dues vegades dins de la finestra de joc. En cada tirada es destapen un parell de peces, que es tornen a amagar si no són idèntiques. L'objectiu és destapar totes les parelles.

 Activitats d'exploració: Es mostra una informació inicial i en fer clic damunt seu es mostra, per a cada element, una determinada peça d'informació.

Activitats d'identificació: Es presenta només un conjunt d'informació i cal fer clic damunt aquells elements que acompleixin una determinada condició.

Pantalles d'informació: Es mostra un conjunt d'informació i, opcionalment, s'ofereix la possibilitat d'activar el contingut multimèdia que porti cada element.

Puzzles dobles: Es mostren dos plafons. En un hi ha la informació desordenada i l'altre està buit. Cal reconstruir l'objecte en el plafó buit portant-hi les peces una per una.

Puzzles d'intercanvi: En un únic plafó es barreja la informació. En cada tirada es commuten les posicions de dues peces, fins a ordenar l'objecte.

Puzzles de forat: En un únic plafó es fa desaparèixer una peça i es barregen les restants. En cada tirada es pot desplaçar una de les peces veïnes al forat, fins tenir-les totes en l'ordre original.

Activitats de completar text: En un text es fan desaparèixer determinades parts (lletres, paraules, signes de puntuació, frases) i l'usuari ha de completar-lo.

Activitats d'omplir forats: En un text se seleccionen determinades paraules, lletres i frases que s'amaguen o es camuflen i l'usuari ha de completar. La resolució de cadascun dels elements amagats es pot plantejar de maneres diferents: escrivint en un espai buit, corregint una expressió que conté errades o seleccionant en una llista de diverses respostes possibles.

Activitats d'identificació d'elements: L'usuari ha d'assenyalar amb un clic de ratolí determinades paraules, lletres, xifres, símbols o signes de puntuació.

Activitats d'ordenar elements: En el moment de dissenyar l'activitat se seleccionen en el text algunes paraules o paràgrafs que es barrejaran entre si. L'usuari ha de tornar a posar-ho en ordre.

Activitats de resposta escrita: Es mostra un conjunt d'informació i, per a cadascun dels seus elements, cal escriure el text corresponent.

Mots encreuats: Cal anar omplint el tauler de paraules a partir de les seves definicions. Les definicions poden ser textuals, gràfiques o sonores. El programa mostra automàticament les definicions de les dues paraules que es creuen en la posició on es trobi el cursor en cada moment.

 Sopes de lletres: Cal trobar les paraules amagades en una graella de lletres. Les caselles neutres de la graella (aquelles que no pertanyen a cap paraula) s'omplen amb caràcters seleccionats a l'atzar en cada jugada.

 Aquesta eina d’autor permet al professorat crear amb facilitat recursos educatius digitals. L’àmplia base d’usuaris amb la que contava el seu antecessor, Clic, es veurà ampliada, ja que JClic permet crear una major varietat d’activitats, compta amb noves funcionalitats i permet crear recursos on la seva visualització no està restringida a cap sistema operatiu en particular.

No fa falta només cenyir-se a lo programat pel curs, sinó també aprendre de forma divertida. A partir de JClic es poden treballar multituds de temàtiques a través de la xarxa. Anima’t, participa i fes-ho també amb els teus alumnes!

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada