dimarts, 18 d’octubre del 2011

XTEC – L’APARTAT QUE MÉS M’HA AGRADAT

<<Els contes SPC>>

"Enseñar es cosa de todos. Aprender es cosa de sabios. Si salimos a enseñar, puede que sólo enseñemos nuestros zapatos. Si salimos a aprender, regresaremos con los bolsillos llenos de "lecciones". ISABEL AGÜERA

Els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC) són una bona eina de suport per a persones amb greus afectacions intel·lectuals que no disposen de parla per comunicar-se. La intervenció i les estratègies d'aprenentatge de cada sistema són la base que ha de garantir la funcionalitat dels SAAC, així com canalitzar aquelles conductes comunicatives que sovint enlenteixen el procés d'aprenentatge. Cal contemplar també que existeixen diferents marcs d'intervenció en funció de la ubicació de la persona candidata a un sistema de suport; així doncs, s’ha d’observar la comunicació alternativa en tots els àmbits de la persona, familiar, escola inclusiva, escola especial i oferir-li recursos que garanteixin una millora de la interacció amb el seu entorn.

És molt important aprofitar qualsevol mode d’expressió de l’infant per particular que aquest sigui: un somriure, un plor, gests, etc. I identificar-los com autèntiques senyals comunicatives. El nen/a ha de percebre que se l’escolta, que se l’entén, doncs així es motivarà cap a produccions més complexes; si pel contrari, aquest percep que no hi ha receptors sensibles que l’escoltin, difícilment s’esforçarà, ja que creurà que les seves produccions no són importants o fins i tot que ell/a no és el suficientment important, i per tant no mereixedor d’atenció.



L’ús de pictogrames (SPC) als contes és alguna cosa més que una tècnica de recolzament a la lectura, i pot ser de gran interès per molts camps de la llengua i la  literatura, i com no, de l’Educació Especial. Els pictogrames ajuden a millorar l’atenció i la motivació, simulen situacions a través d’escenes, murals, etc., i també, i molt important, recolzen certes destreses de l’expressió oral i escrita, automatitzant-les i memoritzant-les. Així doncs, ajuden a la comprensió lectora, donant claus temàtiques a través d’il·lustracions, quadres... que construeixen conceptes i relacions entre conceptes, cosa que permet representar visualment seqüències i estructures verbals.


 Ja que tenim la sort de disposar d’una gran multitud de recursos, que fer sinó més que aprofitar-los al màxim amb aquells futurs alumnes que tinguin dificultats en l’expressió oral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada